sâmbătă, 12 februarie 2011

IAS 20 – Contabilitatea subvenţiilor guvernamentale şi prezentarea informaţiilor legate de asistenta guvernamentala


         A. Obiectiv
......

B. Aria de aplicabilitate
IAS 20 se aplică în contabilitatea şi prezentarea subvenţiilor guvernamentale, precum şi în prezentarea altor forme de asistenţă guvernamentală.

C. Definiţii
Guvernul se referă la guvernul propriu-zis, la agenţiile guvernamentale şi la alte instituţii similare locale, naţionale sau internaţionale.
Asistenta guvernamentala reprezintă asistenţa întreprinsă de guvern cu scopul de a acorda beneficii economice specifice unei întreprinderi sau unei categorii de întreprinderi care îndeplinesc anumite criterii. În contextul acestui Standard, asistenţa guvernamentală nu include beneficii oferite indirect prin acţiunile guvernului care influenţează condiţiile economice generale, cum ar fi provizioanele pentru infrastructura în zonele în dezvoltare sau impunerea unor constrângeri comerciale întreprinderilor concurente.
Subvenţiile guvernamentale reprezintă asistenţa acordată de guvern, sub forma unor transferuri de resurse către o întreprindere în schimbul îndeplinirii, în perioadele trecute sau viitoare, a anumitor condiţii legate de activitatea de exploatare a unei întreprinderi. Se exclud acele forme de asistenţă guvernamentală cărora nu li se poate atribui în mod rezonabil o anumită valoare, precum şi acele tranzacţii cu guvernul care nu se pot distinge de operaţiunile comerciale normale ale unei întreprinderi.
Subvenţiile aferente activelor reprezintă subvenţii guvernamentale pentru acordarea cărora principala condiţie este ca întreprinderea beneficiară să cumpere, să construiască sau să achiziţioneze active imobilizate. De asemenea, pot exista condiţii suplimentare care să restricţioneze tipul sau amplasarea activelor, sau perioadele în care acestea urmează a fi achiziţionate sau deţinute.
Subvenţiile aferente veniturilor cuprind toate subvenţiile guvernamentale diferite de cale pentru active.
Împrumuturile nerambursabile sunt împrumuturi al căror creditor se angajează să dispenseze debitorul de rambursarea acestora în anumite condiţii prestabilite.
Valoarea justă reprezintă suma pentru care un activ poate fi tranzacţionat de bunăvoie, între părţi aflate în cunoştinţă de cauză, în cadrul unei tranzacţii cu preţul determinat în mod obiectiv.

D. Aspecte principale
·  Subvenţiile guvernamentale, inclusiv subvenţiile nemonetare la valoarea justă, nu se recunosc până când nu există suficientă siguranţă că:
(a)      întreprinderea va respecta condiţiile ataşate acordării lor; şi
(b)     subvenţiile vor fi primite.
·  Subvenţiile guvernamentale se recunosc, pe o bază sistematică, drept venit pe perioadele corespunzătoare cheltuielilor aferente pe care aceste subvenţii urmează a le compensa. Aceste subvenţii nu trebuie creditate direct în conturile de capital şi rezerve.
·  O subvenţie guvernamentală care urmează a fi primită drept compensaţie pentru cheltuieli sau pierderi deja suportate, sau în scopul acordării unui ajutor financiar imediat întreprinderii, fără costuri financiare viitoare aferente, trebuie recunoscută ca venit al perioadei când devine creanţa de înregistrat.
Subvenţii guvernamentale nemonetare
·  O subvenţie guvernamentală poate lua forma unui transfer de active nemonetare, cum ar fi pământul sau alte resurse pentru uzul întreprinderii. În acest caz este normal a se determina valoarea justă a activului nemonetar şi a se contabiliza atât subvenţia cât şi activul la valoarea justă. Uneori se poate utiliza o soluţie alternativă, de a înregistra atât activul cât şi subvenţia la valoarea nominală.
Prezentarea subvenţiilor aferente activelor
·  Subvenţiile guvernamentale pentru active, inclusiv subvenţiile nemonetare la valoarea justă, trebuie prezentate în bilanţ, fie ca venit amânat, fie prin deducerea subvenţiei pentru obţinerea valorii contabile a activului.
Exemplu:
·  Pentru achiziţionarea unui activ în valoare de 100.000 RON, o întreprindere beneficiază de o subvenţie guvernamentală de 10.000 RON. Activul va fi depreciat prin metoda liniară pe o durată de 10 ani. Înregistrarea acesteia în contabilitate se va face printr-una din următoarele metode:
(a)      Prezentarea subvenţiei ca venit amânat:
Înregistrarea activului la achiziţie:
Dr. Mijloace fixe                                                          100,000 RON
    Cr. Numerar (Banca)                                          100,000 RON
Înregistrarea subvenţiei la primire:
Dr. Numerar                                                                  10,000 RON
    Cr. Venituri amânate                                          10,000 RON
Înregistrarea amortizării anuale a mijlocului fix:
Dr. Cheltuieli cu amortizarea mijloacelor fixe   10,000 RON
    Cr. Amortizarea mijloacelor fixe                                   10,000 RON
Înregistrarea venitului din subvenţie (concomitent cu amortizarea mijlocului fix):
Dr. Venituri amânate din subvenţii                                 1,000 RON
    Cr. Venituri din subvenţii                                               1,000 RON
(b)     Deducerea subvenţiei din valoarea contabilă a activului:
Înregistrarea activului la achiziţie din care s-a dedus valoarea subvenţiei:
Dr. Mijloace fixe                                                          90,000 RON
    Cr. Numerar (Banca)                                          90,000 RON
Înregistrarea amortizării anuale a mijlocului fix:
Dr. Cheltuieli cu amortizarea mijloacelor fixe   9,000 RON
    Cr. Amortizarea mijloacelor fixe                                   9,000 RON

Prezentarea subvenţiilor aferente veniturilor
·  Subvenţiile legate de venit pot fi prezentate:
(a)    în creditul contului de profit şi pierdere, fie separat, fie cu titlu general cum ar fi „Alte venituri”; sau
(b)    se pot deduce în raportarea cheltuielilor aferente.
Rambursarea subvenţiilor guvernamentale
·  O subvenţie guvernamentală care devine rambursabilă se înregistrează ca o ajustare a unei estimări contabile (conform IAS 8 Profitul net sau pierderea neta a perioadei, erori fundamentale şi modificări ale politicilor contabile).
·  Rambursarea unei subvenţii aferente veniturilor se referă în primul rând la creditele amânate neamortizate acordate ca urmare a subvenţiei. În măsura în care suma rambursată depăşeşte aceste credite amânate, sau dacă nu există astfel de credite, suma rambursată se recunoaşte imediat ca o cheltuială.
·  Rambursarea unei subvenţii aferente activelor se înregistrează prin creşterea valorii contabile nete a activului, sau prin reducerea soldului venitului amânat cu suma rambursabilă. Amortizarea suplimentară acumulată care s-ar fi recunoscut până la momentul respectiv ca o cheltuială în absenţa subvenţiei, trebuie recunoscută imediat ca şi cheltuială.
Prezentarea informaţiilor
·  Este necesar să fie prezentate următoarele informaţii:
(a)    politica contabilă adoptată pentru subvenţiile guvernamentale, inclusiv metodele de prezentare adoptate în situaţiile financiare;
(b)    natura şi extinderea subvenţiilor guvernamentale recunoscute în situaţiile financiare, precum şi o specificare a celorlalte forme de asistenţă guvernamentală care au adus întreprinderii beneficii directe; şi
(c)    condiţii neîndeplinite şi alte situaţii neprevăzute legate de asistenţa guvernamentală care a fost reflectat în situaţiile financiare.

E. Data aplicării
Acest standard se aplică situaţiilor financiare care acoperă perioade începând cu 1 Ianuarie 1984.

F. Aspecte legate de aplicarea pentru prima dată a standardului
Societăţile care adoptă pentru prima dată acest standard trebuie:
(a)    să respecte cerinţele de prezentare, când este cazul; şi
(b)    fie să-şi ajusteze situaţiile financiare pentru modificarea politicii contabile în conformitate cu IAS 8;
(c)    fie să aplice prevederile contabile ale Standardului numai pentru subvenţiile sau cotele subvenţiilor care urmează a fi primite sau rambursate după data la care acest Standard intră în vigoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu